Overdrijf ik nu écht?

Er wordt al heel de dag druk geschreven op de sociale media met de #wijoverdrijvenniet en er zijn ook al verschillende blogs verschenen, wel hier is er nog eentje. Normaal meng ik mij niet, blijf ik weg van zo’n discussies omdat ik denk ‘wat maakt het uit’ en toch kon ik het niet laten vandaag. Het is genoeg geweest, denk ik.

Elke tweet en elke blog die ik vandaag las maakte mij verdrietig. Wat mij nog verdrietiger maakte waren hoe sommigen reageerden hierop. Lieve mannen, dit was geen rechtstreekse aanval op jullie piemels. Sterker nog, het ging niet over jullie. Het ging, voor één keer, eens over vrouwen, sterke vrouwen die hun ervaringen durfden te delen met de wereld. Een wereld waarin vrije meningsuiting wordt gepredikt, maar blijkbaar niet degene die zij vandaag verkondigen. Want wij overdrijven, zeggen jullie.

En jullie mogen van mij hierop reageren, uiteraard is dit een vrij land, maar ik vraag mij af waarom het zo moeilijk is om dit te begrijpen, waarom moet dit genuanceerd worden, geminimaliseerd? Iedereen heeft z’n eigen grens, en die grens wordt bepaald door de persoon zelf. Vind je het niet oké als een man je aanraakt? Dan is dat niet oké! Gaat naroepen en fluiten voor jou te ver? Dan is dat zo en dan moet die persoon dat respecteren.

En dit probleem gaat verder dan België, dit is een wereldwijd probleem. En dat moet gedaan zijn, dat is wat de #wijoverdrijvenniet over gaat, grenzen stellen en die respecteren, voor iedereen en overal.

Overdrijf ik nu als ik dit zeg? Ik vind van niet. Maar jij mag dat wel vinden, ik kan alleen maar hopen dat alle mannen, die vinden dat wij vandaag overdrijven, geen dochter hebben. Eens zien hoe hard zij overdrijft als ze iemand tegenkomt die denkt zoals jij.

Geef een reactie

