Ik mis je zo

Er zijn zo van die dagen, dat het allemaal even niet meer gaat. Vandaag is zo een dag voor mij. Ik krijg de sleutel van ons nieuw appartement vandaag, een heugelijke gebeurtenis. Ik heb hier zo lang naar uitgekeken en toch hangt er een donkere wolk boven deze dag, letterlijk en figuurlijk.

Het is op dagen als deze dat ik mijn mama zo enorm mis. Dat ik wou dat ze mij met raad en daad kon bijstaan. Dat ze mij moed in kon spreken en haar vrouwelijke wijsheden kon meegeven. Gisteren nog vroeg iemand ‘Kan jij niet bakken? Heeft je mama je dat niet geleerd dan?’ En op zo`n momenten zou ik graag in een hoekje kruipen en een beetje huilen. Nee mijn mama heeft mij niet leren bakken of koken of naaien of een tampon leren gebruiken, of hoe ik op hakken moet lopen, of me als een vrouw te gedragen.

Zoals ik al eens schreef hoef ik met haar geen contact, er kan niet veel goeds uitkomen. Ik heb al veel te veel jaren geprobeerd van haar te houden ten koste van mijn eigen gezondheid en welzijn. Dat kan ik niet meer doen, ik moet voor mezelf kiezen. Maar dat maakt het gemis niet minder. Ik zou zo graag weer 5 jaar zijn en mij nestelen in haar armen, haar haren kammen, want dat deed ik altijd, haar knuffelen en haar handen op mijn gezicht voelen.

Mensen die zeggen dat gemis slijt met de jaren hebben geen gelijk in mijn ogen, je leert ermee leven. En ik kan echt oprecht zeggen dat ik gelukkig ben, dat geluk heb ik. Ik heb een geweldige vader, een fantastische zus en mijn kleine broer is de allerschattigste. Daarbovenop heb ik nog eens de beste vriend ter wereld. De man van mijn leven, degene waar ik hopelijk oud en grijs mee kan worden. En wie weet ooit wel eens zelf een kleintje mee op de wereld kan zetten.

Mama ik mis je en ik hoop dat het goed gaat met je. Misschien tot ooit.

Geef een reactie

